Hírlevél | 2016. 10.
Arhívum

Okosan növekedni

Molnár-Bánffy Kata
2016.10.
Vannak jó problémák, meg vannak rossz problémák.
 
Rossz probléma az, ha egy kisvállalkozásnak nincs elég munkája, eltűnnek az ügyfelei és kénytelen leépíteni. Ennél sokkal jobb probléma az, ha túl sok a munka, érkeznek az új ügyfelek, és átmeneti kapacitáshiány lép fel. Jobb probléma, de probléma, mégpedig veszélyes.
 
A SaltComm fiatal szervezet, még öt éves sincs. Az elmúlt fél évben intenzív növekedésnek, fejlődésnek indult – erre tulajdonosként, vezetőként természetesen büszkék vagyunk. Nyáron azonban nagyon veszélyes fázisba érkezett ez a növekedés: a munkamennyiség megnövekedése, a nyári szabadságolások, a szektorban jelentkező munkaerőhiány és a mi tapasztalatlanságunk, cégvezetésben szerzett túl kevés tapasztalatunk együtt oda vezetett, hogy – utólag nyugodtan mondhatjuk – életveszélyes heteket éltünk át. Azt kellett megtapasztalnunk, hogy nincs elégedett ügyfelünk. Mert vagy a határidővel csúsztunk, vagy a munka minősége nem volt megfelelő (mert nem jutott idő és energia az ellenőrzésre, vagy a fejlesztésre), vagy a finanszírozás érdekében nem tettük meg kellő időben a megfelelő lépéseket. Kétségbeejtő pillanatokat éltünk át – pont úgy, ahogy az az üzleti vagy szervezetfejlesztési tankönyvekben le van írva. Mert le van írva, hiszen minden kisvállalkozás, legalábbis azok, amelyek életképesek és jól működnek, eljut egyszer, kétszer, vagy sokszor egy ilyen, a gyors fejlődésből adódó életfázisba – az a kérdés, hogy megbirkózik-e vele vagy sem.
 
Az elmúlt hónapokban úgy műtöttük a beteget, hogy közben focizott a pályán. Miközben a munka mennyisége nem csökkent – és itt az ideje, hogy partnereinknek, ügyfeleinknek megköszönjük ezt a bizalmat, amivel a nyári bakikon túlléptek és adtak nekünk még egy esélyt -, a csapatból többen is érdemi energiákat szántunk arra, hogy többféle külső segítséget is igénybe véve megújuljunk.
 
Érdekes kíséreltbe vágunk éppen bele, veletek együtt. Míg a reklámügynökségeknek van egy megszokott, sok évtizedes, hierarchikus struktúrája – divíziók, accountok, senior és junior szakemberek, és a többi -, mi ehelyett egy olyan struktúrát választottunk, sok gondolkodás és dilemmázás után, amely sokkal fiatalabb, amit már a 21. század kreatív iparágai hívtak életre, olyan modellt szeretnénk kipróbálni, amely jellegzetesen az informatikai fejlesztésekkel foglalkozó kisvállalkozásoknál működik jól. Ez a modell az úgynevezett agilis projektmenedzsmenttel zajló munkafolyamatokat szolgálja ki. (Tudj meg róla többet) Úgy érezzük, valódi problémákra kínál megoldást, olyan problémákra, amelyek nem csak az informatikai, hanem a kommunikációs iparágban is jelentkeztek. (Csak a miénk egy öregebb iparág, merevebbek a struktúrái, nem egykönnyen változik.) Tedd a szívedet a kezedre: nem az alábbi négy probléma nehezíti az együttműködéseket a mi területeinken is?
 
Az agilis projektmenedzsment négy igényre válaszol:
 
Egyének és interakciók a kőbe vésett folyamatok és eszközök helyett
 
Működőképes szolgáltatás a dokumentáció helyett
 
Együttműködés az ügyféllel a szerződés körüli tárgyalások és viták helyett
 
Válasz a változásokra a tervek betartása helyett
 
Úgy érezzük, hogy amikor mi is ezt az utat választjuk, ügyféligényekből indulunk ki. Az eddigieknél rugalmasabban fogjuk tudni kiszolgálni partnereinket. A szolgáltatás megvalósításának a módja helyett sokkal inkább a szolgáltatás maga kerül fókuszba a közös munkafolyamatokban. Kis vállalkozásként az egyetlen versenyelőnyünk a magas minőségű szolgáltatás – biztosan tudjuk, hogy az agilis munkafolyamatok ebben fognak bennünket támogatni. Egyre magasabb minőségű, jól használható, eredményes termékek – vizuális és verbális szolgáltatások, nyomtatványok, rendezvények, reputációt növelő kommunikációs akciók, stratégiák, marketingeszközök – átadását, megbízhatóbb timing-ot, motiváltabb csapatot.
 
A folyamatok megújítása mellett mostanra jelentősen bővítettük a csapatot is. A nyár folyamán csatlakozott hozzánk több kiváló szakember: nagyvállalati rutinnal rendelkező tervezőgrafikus, sokat tapasztalt DTP specialista erősítik a grafikusaink csapatát, eddig külsősként velünk dolgozó fotós és médiaszakember is bekerült a szerződéses csapatba. Fiatal, energikus és a digitális térben otthonosan mozgó szakemberekkel bővült a PR csapatunk, valamint egy új senior szakembert is szerződtettünk ide, a megnövekedett projektszám miatt. Megerősítettük a backoffice-unkat is menedzseri szinten – mostantól van egy pénzügyi és adminisztratív vezetőnk, Rácz Zsuzsanna Enikő, aki rögtön gatyába rázta az adminisztratív folyamatainkat.
 
A backoffice megerősítése és a project owner rendszer bevezetése sok más mellett azzal az előnnyel is jár, hogy mindketten, a SaltComm vezetői – Kata és István – több energiát tudunk tenni a cégből kikerülő munka minőségének szakmai kontrolljába, a műhelymunka felülről történő támogatásába.
 
Nem vagyunk a végén. Hogy mindennek a bevezetése és működtetése valóban eredményes lesz-e, azt majd fél év múlva tudjuk megmondani. Meg fogjuk osztani veletek ugyanitt.
 
Addig is kérjük a bizalmatokat – teszteljük együtt, mennyit bír a rendszer.

Lépj velünk kapcsolatba a címen
www.salt.hu